
Krajowy System Kwalifikacji
Zintegrowany System Kwalifikacji
15 stycznia 2016 r. weszła w życie Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Zintegrowany System Kwalifikacji dotyczy tych, którzy chcą się uczyć i rozwijać przez całe życie, a także pokoleń, które dopiero przygotowują się do wejścia na rynek pracy. W zintegrowanym systemie większego znaczenia nabierają konkretne efekty uczenia się, czyli to, co wiemy, jakie umiejętności i kompetencje posiadamy oraz jak potrafimy je wykorzystać w życiu zawodowym i społecznym.
ZSK to zbiór zasad, standardów, nowych funkcji i ról oraz procedur regulujacych sposób działania różnych podmiotów (osób i instytucji) zwiazanych z nadawaniem kwalifikacji oraz zapewnianiem ich jakości. Ustawa o ZSK nie tworzy nowych instytucji. Jedynym nowym ciałem, które utworzyła ustawa jest Rada Interesariuszy ZSK jako organ opiniodawczo - doradczy przy ministrze koordynatorze ZSK.
Zintegrowany System kwalifikacji obejmować będzie trzy grupy kwalifikacji:
- kwalifikacje szkolne i akademickie - są to kwalifikacje pełne i cząstkowe (wyodrębnione w zawodach szkolnych), nadawane na podstawie ustaw regulujacych działania systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego. Właczone do ZSK z mocy ustawy;
- kwalifikacje uregulowane - kwalifikacje cząstkowe nadawane na podstawie innych przepisów prawa (poza formalną edukacją). Ustawa nałożyła na wszystkich ministrów obowiązek dokonania przeglądu kwalifikacji uregulowanych należących do ich działów administracji rządowej w celu ustalenia, które z nich powinny być włączone do zintegrowanego systemu;
- kwalifikacje rynkowe - kwalifikacje cząstkowe nadawane bez powszechnie obowiązującej podstawy prawnej.
W ustawie o ZSK znajdują sie przepisy ustanawiające funkcję ministra koordynatora ZSK, którym jest Minister Edukacji Narodowej. Przy Ministrze Edukacji Narodowej działa Rada Interesariuszy ZSK.
Rada Interesariuszy ZSK została powołana zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r. jako organ opiniodawczo-doradczy. Do zadań Interesariuszy ZSK należy wspieranie ministra koordynatora ZSK w zapewnianiu spójności i porównywalności funkcjonujacych w ramach ZSK rozwiązań. Ustawa szczegółowo określa skład Rady Interesariuszy ZSK, zasady powoływania członków Rady, czas trwania kadencji, zasady wyłaniania przewodniczącego Rady oraz sposób działania Rady. W skład Rady Interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wchodzą przedstawiciele:
Krajowej Izby Gospodarczej,
organizacji pracodawców i związków zawodowych,
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
firm prowadzacych działalność w zakresie edukacji pozaformalnej,
samorzadów,
ministra koordynatora ZSK.
Zintegrowany System Kwalifikacji
Zintegrowany System Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych
Pliki do pobrania
Mała encyklopedia ZSK
Omówienie zasadniczych rozwiązań systemowych w ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 13 lipca 2016 r w sprawie powołania członków Rady Interesariuszy ZSK
Zadania Rady Interesariuszy ZSK
Polska Rama Kwalifikacji i Zintegrowany System Kwalifikacji
Ustawa wprowadziła Polską Ramę Kwalifikacji, gdzie wyróżnia sie 8 poziomów określonych przez ogólne charakterystki efektów uczenia się. Składają się z uniwersalnych charakterystyk pierwszego stopnia oraz czterech charakterystyk drugiego stopnia stanowiących odpowiednie rozwinięcia charaktersytyk uniweralnych.
Ustawa wprowadziła również Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jako publiczny rejestr funkcjonujacy w systemie teleinformatycznym. Rejestr obejmuje wszystkie kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. ZRK jest rejestrem jawnym, gromadzone informacje o kwalifikacjach są powszechnie dostępne za pośrednictwem poratlu internetowego.ZRK prowadzone jest przez Polska Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Ustawa określa wymagania dotyczące zakresu i sposobu przedstawienia informacji o kwalifikacjach uregulowanych i rynkowych, w toku włączenia kwalifikacji do ZSK oraz w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Najważniejszą częścią opisu kwalifikacji jest przedstawienie efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji. Zgodnie z ustawą wymagane dla danej kwalifikacji efekty uczenia się maja być przedstawione w trzech częściach, które powinny się wzajemnie dopełniać. W opisie także muszą znaleźć się wymagania dotyczące walidacji, które maja kluczowe znaczenie dla zapewniania jakości i porównywalności kwalifikacji nadawanych przez różne instytucje.
W ustawie jest także możliwość tworzenia Sektorowych Ram Kwalifikacji stanowiacych rozwinięcie charakterystyk PRK pod katem potrzeb określonych branż. Ustawa daje zainteresowanym środowiskom możliwość tworzenia swoich ram sektorowych natomiast do kompetencji własciwych ministrów należy podjęcie decyzji o włączeniu takiej ramy do ZSK. Decyzja pozytywna o właczeniu sektorowej ramy kwalifikacji do ZSK podjeta bedzie po dokonaniu porównania charakterystyk poziomów ramy sektorowej z charakterystykami poziomów PRK.
Polska Rama Kwalifikacji Wiedza Umiejętności Kompetencje społeczne
Polska Rama Kwalifikacji Poradnik uzytkownika
Przegląd kwalifikacji uregulowanych
Najnowszy poradnik opisywania kwalifikacji
Walidacja - nowe mozliwości zdobywania kwalifikacji
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji - Podstawowe założenia
Pliki do pobrania
Polska Rama Kwalifikacji Wiedza Umiejętności Kompetencje społeczne
Polska Rama Kwalifikacji Poradnik użytkownika
Przegląd kwalifikacji uregulowanych
Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego
Walidacja - nowe możliwości zdobywania kwalifikacji
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji Podstawowe założenia
Publikacje
- Polski Raport Referencyjny - odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji na rzecz uczenia sie przez całe życie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji
- Zintegrowany System Kwalifikacji w Polsce
- Omówienie zasadniczych rozwiązań systemowych w Ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
- Słownik Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
- Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego
- Polska Rama Kwalifikacji wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne
- Polska Rama Kwalifikacji poradnik użytkownika
- Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego
- Przypisywanie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego
- Włączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
- Walidacja - nowe możliwości zdobywania kwalifikacji
- Od kompetencji do kwalifikacji - diagnoza rozwiazań i praktyk w zakresie walidowania efektów uczenia się
- Kompetencje społeczne jako jeden z efektów kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji w kontekście pytan o cele i funkcje edukacji dr hab Mirosława Nowak - Dziemianowicz, Dolnośląska Szkoła Wyższa
więcej:
Prezentacje dotyczące Krajowego Systemu Kwalifikacji
- Zintegrowany System Kwalifikacji jako narzędzie uczenia sie przez całe życie Beata Balińska, Instytut Badań Edukacyjnych
- Polska Rama Kwalifikacji a Zintegrowany System Kwalifikacji Beata Balińska IBE
- Jakość kwalifikacji -pytania, na które trzeba odpowiedzieć dr inż. Jacek Pulwarski, Polskie Towarzystwo Informatyczne
- Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych
- Słownik podstawowych pojęć dotyczących krajowego systemu kwalifikacji - informacja o postepie prac Podsumowanie debaty społecznej 24 września 2013 r.
- Elementy procesu kształcenia istotne z punktu widzenia wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Janusz M. Pawlikowski (25.03.2013 r., Łódź)
- Narzędzia niezbędne we wdrażaniu programów kształcenia opracowanych zgodnie z założeniami Krajowych Ram Kwalifikacji, Dorota Piotrowska (25.03.2013 r., Kraków)
- Dobre i złe praktyki funkcjonowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością kształcenia, Marek Frankowicz (25.04.2013 r., Kraków)
- Dobre praktyki w zakresie mobilności pracowników i jej znaczenie dla umiędzynarodowienia, Maria Golińska (05.04.2013 r., Toruń)
- Dobre i złe praktyki wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji na uczelniach, Ewa Kraskowska (25.03.2013 r., Kraków)
- Dobre i złe praktyki wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji na uczelniach, Jerzy Bolałek (25.03.2013 r., Łódź)
- Dlaczego szkoła wyższa powinna włączać uczenie się przez całe życie („Lifelong Learning”) do swej misji i strategii?, Marek Frankowicz (22.04.2013 r., Warszawa)
- Dlaczego szkoła wyższa powinna włączać uczenie się przez całe życie („Lifelong Learning”) do swej misji i strategii?, Jadwiga Mirecka (25.03.2013 r., Łódź)
- Dlaczego szkoła wyższa powinna włączać uczenie się przez całe życie („Lifelong Learning”) do swej strategii?, Ewa Chmielecka (25.03.2013 r., Kraków)
Inne prezentacje z konferencji Ekspertów Bolońskich
Internacjonalizacja kształcenia w uczelni i jej narzędzia:
- Internacjonalizacja kształcenia – od teorii do praktyki, Jolanta Urbanikowa (19.04.2013 r., Rzeszów)
- Dlaczego szkoła wyższa powinna włączać uczenie się przez całe życie („Lifelong Learning”) do swej misji i strategii?, Marek Wilczyński (19.04.2013 r., Rzeszów)
- Dlaczego szkoła wyższa powinna włączać uczenie się przez całe życie („Lifelong Learning”) do swej misji i strategii?, Andrzej Kraśniewski (05.04.2013 r., Toruń)
- Dobre praktyki w zakresie mobilności pracowników i jej znaczenie dla umiędzynarodowienia, Maria Golińska (05.04.2013 r., Toruń)
- Internacjonalizacja w domu. Dobre praktyki, Ryszard Rasiński (19.04.2013 r., Rzeszów)
Budowanie kultury jakości niezbędnym warunkiem efektywnego funkcjonowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością kształcenia:
- Dlaczego szkoła wyższa powinna włączać uczenie się przez całe życie do swej misji i strategii?, Maria Mendel (25.04.2013 r., Kraków)
- Nowy ranking europejski U-Multirank – znaczenie dla polskich uczelni, Jakub Brdulak (25.04.2013 r., Kraków)
- Zarządzanie jakością na wydziale i w uczelni, Ewa Chmielecka (25.04.2013 r., Kraków)
Studenci i doktoranci
- Ogłoszenia
- Dziekanaty
- Koronawirus SARS-CoV-2
- Zdalne Nauczanie
- Portal Studenta
- Zmiana hasła
- Poczta E-mail dla studentów
- Eduroam Wi-Fi
- Dział Jakości Kształcenia
- Dział Spraw Socjalnych Studentów
- Domy Studenta
- Biuro Karier
- Sprawy naukowe
- Nostryfikacja
- Przeniesienie z innej uczelni medycznej
- Potwierdzanie efektów uczenia się
- Program Erasmus
- Program MOSTUM
- Organizacje Studenckie i Doktoranckie
- Koła Naukowe
- Plany studiów
- Harmonogramy zajęć dla pierwszego roku studiów
- Sylabusy
- Przedmioty
- Stypendia i granty badawcze
- Kredyty studenckie
- Pełnomocnik Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych
- Regulaminy i statystyki
- Akceptacja egzaminów zdalnych
Kalendarz
Styczeń 2021
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | ||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |